Iran och USA. Och resten av världen.

TT vet att den vanliga hata-USA-raljerande tonen ger dem inkomster. Att använda samma spaltmillimetrar för ren upplysning och inte propaganda, betalar ingen för.

DN Dagen och artikeln "USA skärper tonen mot Iran" och liknande berättar lika mycket som om en person ska definiera en morot och säjer "nånting rött".

Som du inte vet, om du bara följer TT, har Irans Ahmedinejad kontinuerligt hotat Israel med folkmord därför att - ja, därför att de är där. Därför att de är judar. Därför att Islam äger allt de har tafsat på, från Israel till Spanien och SKA ha tillbaka det, eller åtminstone täcka dem med strålning.

1981 gjorde Israel det otänkbara - eliminerade Saddams kärnreaktor Osirak som "bara skulle ge energi åt oljestaten, och kanske lära oss lite om hur man gör en atombomb men bara av ren nyfikenhet förstås". Exakt samma som Iran nu. Då som nu är det Israel som är hotat. Alla gnällde, men många var trots allt glada efteråt att det hade gjorts. Och nu med Iran?

Tja, vad skrivs i internationella media? En av mina favoritkommentarer i Israel och USA är Caroline Glick, och hennes artikel om dagens aktiviteter borde man berätta för TT, för att tillfredsställa deras nyfikenhet huh. Hon analyserar läget, observerar saker och ting som få andra.

En artikel i New York Sun berättar om hur Israels attack mot Syriens försök att utveckla kärnvapen väckte USA till liv. Än en gång hade Israel 'gjort en Osirak' och stoppat något som hade kunnat utvecklas till något mycket farligare - och den internationella kritiken har varit mycket dämpad, för att inte tala om kritiken från Syrien.De blev helt enkelt avslöjade in på bara skinnet och inser det.

Israel kunde mycket väl göra sammalunda med Iran i morgon.

Vad gör Sverige? Tja, skrev jag till UD igen hade de garanterat svarat samma som förra gången,när Irans utrikesminister hade varit här för att få lite svensk middag av Bildt - "att utöka handeln är det bästa sättet att sprida demokrati och respekt för mänskliga rättigheter" eller nåt liknande löjligt och meningslöst.

Iran är ett u-land med olja. De har ingen som helst planering för framtiden - deras chef ägnar sej ju mest åt islamsk revolution trots allt. Jag ska inte upprepa vad jag har skrivit i åtskilliga artiklar här, men referera till en artikel i Herald Tribune, som berättar lite hur Irans armé faktiskt mest består av skrot.

Kommentarer
Postat av: Peter Jacobsson

Läser dagligen denna bloggen eftersom jag är ganska trött på de "nyheter" som levereras av svensk press. Vad jag slås av när jag läser dagstidningar är hur falsk vår världsbild är. Svensken är som en robot som gör vad de styrande säger. Jag har talat med många människor som säger "Förbaskade Israel" osv, när man sedan går i klinch så visar det sig att dom inte har ett hum om vad det handlar om. Regeringen Person utarbetade ett material "Om det må ni berätta" för att det som hände inte ska glömmas bort eller upprepas. Sedan i den politiska korrekthetens anda tillåter man araberna utveckla vapen som ska göra om det som hände fast ännu effektivare. Men det är sverige i ett nötskal. Men än en gång, Tack för en bra blogg.

2007-10-31 @ 08:07:35
Postat av: Webmaster

Ja,jag försöker skriva dagligen men.... Egentligen behövs en daglig nyhetsinformation från Mellanöstern, man undrar hur många personer TT behöver för sitt tunna utbud.

Det har talats lite om att sätta upp ett Forum där dessa bitar information sorteras upp lite bättre, men det vore heltidsjobb för flera personer. Så jag läser de vanliga israeliska källorna, och skriver lite ibland om vad jag tycker är relevant, med gott om referenser till vad jag baserar mig på. Visst blir det lite egen opinion baserat på det också.

2007-10-31 @ 20:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0